انتخاب شهردار ایذه؛ جدال تعهد و تخصص با نسبت‌های فامیلی
انتخاب شهردار ایذه؛ جدال تعهد و تخصص با نسبت‌های فامیلی

انتخاب شهردار ایذه چندی است که به بحث داغ این روزهای این شهر تبدیل شده است، انتخابی که مشخص نیست براساس تعهد و تخصص انجام می‌گیرد یا نسبت‌های فامیلی در آن دخیل است. به گزارش ایزنا، شورای اسلامی شهر، مجلسی محلی در سطح شهرهای کشور است که نمایندگان آن توسط مردم همان شهر انتخاب می‌شوند […]

انتخاب شهردار ایذه چندی است که به بحث داغ این روزهای این شهر تبدیل شده است، انتخابی که مشخص نیست براساس تعهد و تخصص انجام می‌گیرد یا نسبت‌های فامیلی در آن دخیل است.

به گزارش ایزنا، شورای اسلامی شهر، مجلسی محلی در سطح شهرهای کشور است که نمایندگان آن توسط مردم همان شهر انتخاب می‌شوند و وظیفه اصلی این مجلس انتخاب شهردار، تصویب بودجه و نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها است.

شهر ایذه نیز مانند دیگر شهرهای کشور دارای چند عضو شورای شهر است که توسط مردم همین شهر انتخاب می شوند و باید بر اساس آئین‌نامه‌ای که برای این مجموعه نوشته شده است پیش روند تا اینکه رضایت مردم را جلب کنند.

این در حالی است که بیش از ۱۵ سال از تاسیس این مجلس محلی می‌گذرد و اما فضاهای عمومی این شهر دستخوش هیچ گونه تغییراتی نشده است.

همچنین کرسی شهرداری ایذه که باید طبق روال کار شورای شهر که هر ۴ سال یکبار به کار خود پایان می‌دهد برکنار شوند اما عملا شاهد این هستیم که در طی ۱۰ سال گذشته بیش از ۷ شهردار و سرپرست شهرداری به این کرسی تکیه زدند.

نارضایتی کارگران از پرداخت نشدن به موقع حقوق‌ها

اسفندماه گذشته نیز کارگران و نیروهای خدماتی پیمانکاری شهرداری ایذه تجمعی برپا کردند که در آن تجمع کارگران به پرداخت نشدن به موقع حقوق خود در مقابل شهرداری این شهر اعتراض کردند.

وجود این مشکلات از سوی شهرداری و شورای شهر این شهرستان به سبب نداشتن همکاری با یکدیگر داشتند دلیل  اصلی نارضایتی مردم از روند کاری این مسئولان بود.

از سوی دیگر اختلافات بین این ۲ نهاد به گونه‌ای بود که ۱۱ عضو شورای شهر به صورت گروهی عمل می‌کردند تا اینکه به تعطیلی ۸۰ روزه این ارگان غیر دولتی کشیده و پس از آن با رایزنی مسئولان ارشد شهر به کار خود ادامه دادند این بحث‌ها به گونه‌ای بود که بیشتر رسانه‌ها و خبرگزاری‌های کشور به آن پرداختند.

تجمع اعتراض آمیز دیگری به دلیل نارضایتی مردم از مسئولان شهرداری و شورای شهر و مرگ یک بانوی پزشک و عدم اجرای برنامه ها یی از قبیل پرداختن به فضای سبز،آسفالت خیابان ها،در مقابل شهرداری ایذه انجام شد.

این در حالی است که در این تجمع رئیس و نایب رئیس شورای شهر به میان تجمع کنندگان آمدند و وعده برکناری خود را در صورت عدم استعفای شهردار دادند،اما همچنان این موضوع بسیار جدی شد که سبب استعفای شهردار این شهر شد و اعضای شورا نیز با این استعفا نامه موافقت کردند.

شنیده ها حاکی از آن است که اعضای شورای شهر گزینه هایی برای تصدی کرسی شهرداری این شهر انتخاب کردند که نسبت‌های فامیلی با برخی از این اعضا دارند و اما همچنان مردم در انتظار گزینه ای برای شهرداری این شهر هستند که علاوه بر تخصص، تعهد نیز به وظایفش داشته باشد.

تغییرات در سیمای شهر ایذه؛ به‌زودی

در همین زمینه هدایت الله سلحشور در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در ایذه،اظهار داشت:قطعا در آینده‌ای نزدیک شاهد تغییراتی در سطح شهر از قبیل ایجاد فضای سبز،پارک،لکه گیری خیابان ها،جاده سلامت، پیست دوچرخه سواری و حتی تله کا بین با جذب اعتبار به صورت اولویت بندی اجرا خواهد شد.

وی درپاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه صحبت‌هایی در سطح شهر به وجود آمده است که شهردار آینده ایذه به صورت فامیلی انتخاب خواهد شد،تاکید کرد: چنین چیزی را به شدت تکذیب می‌کنم ما چند جلسه طولانی مدت پیرامون چگونگی انتخاب شهردار گرفتیم در حال حاضر نیز ۱۱ گزینه انتخاب کردیم و برنامه‌های کاری را از این افراد خواهیم گرفت و ممکن است این گزینه‌ها فامیل بنده باشند یا اینکه غیر بومی و دلیل بر قوم‌گرایی نخواهد بود.

رئیس شورای شهر ایذه با اشاره به اینکه آیا سرپرست شهرداری ایذه از گزینه‌های تصدی این کرسی خواهد بود،بیان کرد: یکی از گزینه‌های اصلی شهرداری ایذه سرپرست فعلی همین ارگان است.

سلحشور در پاسخی مبنی بر اینکه مردم از عملکرد شورای شهر و شهرداری در طی این ۲ سال ناراضی هستند،افزود: پس از اینکه استعفای شهردار از سوی شورای شهر مورد موافقت قرار گرفت و سرپرست برای این نهاد انتخاب شد برنامه ها را اعلام کردیم که در حال حاضر کارهایی که از سوی سرپرست شهرداری انجام می‌گیرد این‌ها همه کارهایی هستند که شهردار قبلی باید انجام می‌داد چرا که مصوبات شورای شهر بودند بنابراین آن چیزی که دیدگاه مردم را تغییر خواهد داد عملکرد شورا وشهردار خواهد بود.

 وی درباره ارتباط ۱۱ عضو شورای شهر با یکدیگر گفت:قبلا هم اعضای شورای شهرمشکل آنچنانی با هم نداشتند و این طبیعی است در یک مجموعه شورایی و اگر این اختلاف سلیقه ها هم وجود نداشته باشد تقریبا این مجموعه دیگر معنایی ندارد.

رئیس شورای شهر ایذه بیان کرد:در حال حاضر دو دستگی بین اعضای شورای شهر وجود نداردهمه به نوعی به این نتیجه رسیدند که به مصوبات این مجموعه توجه می شود و کارها به خوبی پیش می رود.

هدایت الله سلحشور به رابطه شورای شهر و سرپرست فعلی شهرداری اشاره کرد و گفت: رابطه اعضای شورای شهر با سرپرست فعلی بسیار خوب است اگر تعاملی که سرپرست فعلی دارند شهردار قبلی ۱۰ درصد این همکاری را داشتند در این ۲ سال عقب ماندگی و زیان به شهر نمی رسید.

گزارش از حمید اسکندری/خبرگزاری تسنیم/

انتهای پیام/