انقراض گیاهان کوهی ایذه در پی برداشت بی‌رویه
انقراض گیاهان کوهی ایذه در پی برداشت بی‌رویه

رییس اداره حفاظت محیط زیست ایذه گفت: برخی از انواع گیاهان کوهی مناطق کوهستانی و سردسیر ایذه در پی برداشت بی‌رویه رو به انقراض هستند. به گزارش ایزنا، عباس سلطانی اظهار کرد: گیاهان کوهی از جمله کرفس، تره، بن سرخ، کنگر، شاهی وحشی و قارچ که بیشتر در ارتفاعات مناطق شالو منگشت، سوسن، امام‌زاده سلطان […]

رییس اداره حفاظت محیط زیست ایذه گفت: برخی از انواع گیاهان کوهی مناطق کوهستانی و سردسیر ایذه در پی برداشت بی‌رویه رو به انقراض هستند.گیاه هان

به گزارش ایزنا، عباس سلطانی اظهار کرد: گیاهان کوهی از جمله کرفس، تره، بن سرخ، کنگر، شاهی وحشی و قارچ که بیشتر در ارتفاعات مناطق شالو منگشت، سوسن، امام‌زاده سلطان ابراهیم و کوه سفید ایذه رشد می‌کنند، در پی برداشت بی‌رویه رو به انقراض هستند.

وی افزود: در فصل برداشت، جهت جلوگیری از برداشت و چیدن بی‌رویه گیاهان کوهی، در حد توان مجموعه حفاظت محیط زیست ایذه، گشت و کنترل در این مناطق افزایش می‌یابد و افراد متخلف پس از دستگیری، جهت رسیدگی به دادگاه تحویل خواهند شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه عنوان کرد: رویش گیاهان کوهی در مناطق کوهستانی و سردسیر از اواخر اسفند و در فصل بهار آغاز می‌شود و تا اواخر خردادماه ادامه دارد. این گونه‌های گیاهی، مصارف خوراکی و درمانی دارند ولی جهت جلوگیری از انقراض این گونه‌ها، باید از چیدن بی‌رویه جلوگیری کرد.

وی گفت: در پایان فصل بهار، پوشش گیاهی در خوزستان خشک می‌شود و از بین می‌رود ولی در صورتی که گیاهان کوهی چیده نشوند، پیش از خشک شدن به مرحله گل‌دهی می‌رسند و موجب زادآوری و تکثیر نوع خود در منطقه خواهند شد و در سال‌های آینده نیز رشد خواهند کرد.

سلطانی ادامه داد: در مقابل، در صورتی که گیاهان کوهی چیده شوند، به مرحله گل‌دهی نخواهند رسید و زادآوری نخواهند کرد و این موضوع می‌تواند انقراض گونه‌های گیاهی را در پی داشته باشد. از سوی دیگر نیز، افرادی که اقدام به چیدن گیاهان کوهی می‌کنند، بوته‌ها را از ریشه در می‌آورند که موجب عدم رشد مجدد این گیاهان را می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه بیان کرد: بیشتر عرصه‌های طبیعی و حدود ۹۰ درصد آن در اختیار اداره منابع طبیعی است و تنها ۱۰ درصد از این عرصه‌ها در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست است؛ بنابراین انتظار می‌رود که مسئولان منابع طبیعی پیگیر باشند و با دقت، مناطق تحت حفاظت خود را کنترل کنند زیرا قالب تخلفات زیست‌محیطی در عرصه‌هایی که تحت حفاظت اداره منابع طبیعی است، رخ می‌دهد.

انتهای پیام/ایسنا*