بنزین یورو ۴ وعده داده شده، در« آلوده‌ترین شهر جهان» توزیع شود
بنزین یورو ۴ وعده داده شده، در« آلوده‌ترین شهر جهان» توزیع شود

نماینده سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست خوزستان خواستار توزیع بنزین یورو ۴ وعده داده شده در استان خوزستان و کلانشهر اهواز شد.   به گزارش ایزنا، هژیر کیانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایذه با اشاره به اینکه گزارش‌های رسمی موسسه بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) نشان می‌دهد آلودگی هوا و ذرات معلق در […]

نماینده سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست خوزستان خواستار توزیع بنزین یورو ۴ وعده داده شده در استان خوزستان و کلانشهر اهواز شد.

 

به گزارش ایزنا، هژیر کیانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایذه با اشاره به اینکه گزارش‌های رسمی موسسه بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) نشان می‌دهد آلودگی هوا و ذرات معلق در رتبه نخست مواد سرطان‌زا قرار دارد اظهار کرد: استان خوزستان به‌ دلیل شرایط خاص و بهره‌برداری صنایع بزرگ از منابع آن حجم عظیمی از آلودگی‌ها را در این استان تولید و رتبه کلان‌شهر اهواز به‌عنوان یکی از آلوده‌ترین‌های شهرهای جهان ارمغان صنایع بزرگ و شرکت‌های دولتی و غیر دولتی است که محیط زیست استان و سلامت مردم را با تهدید جدی مواجه کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه آلودگی‌های ناشی از سوخت با استاندارد پایین سبب بروز بسیاری از سرطان‌ها می‌شود، کلان شهر آلوده اهواز می‌بایست هرچه سریع‌تر در دستور کار دولت قرار گیرد و مردم استان خوزستان از این حق قانونی استفاده کنند تا آثار خسارت غیر قابل جبران آن برای مردم کاهش یابد.

نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست استان خوزستان با ابراز نگرانی از آمار بیش از ۵ هزار بیمار سرطانی در استان خوزستان و افزایش چند برابری این نوع بیماری‌ها با استناد به آمار رسمی و غیر رسمی در خوزستان خاطرنشان کرد: صنایع نفت و گاز و همچنین صنایع بزرگ استان خوزستان از جمله صنایع فولاد، لوله‌سازی و کشت و صنعت‌ها می‌بایست سهم خود را به‌عنوان غرامت‌های محیط زیستی به بیماران سرطانی پرداخت کرده تا کسانی که درگیر این بیماری‌های صعب‌العلاج هستند بهبودی پیدا کنند.

کیانی گفت: هزینه‌های سرسام‌آور ‌دارو بیماری‌های خاص همچون سرطان، فشار سنگین و کمرشکنی بر مردم و خانواده‌هایی که با این نوع بیماری‌های ناشی از آلاینده‌ها درگیر هستند تحمیل می‌کند و دولت به‌عنوان مسئول تامین امنیت و سلامت مردم و نیز نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با وضع قوانین جدید، صاحبان صنایع آلاینده دولتی و غیر دولتی را ملزم و متعهد به پرداخت خسارت به بیماران سرطانی نمایند.

وی ادامه داد: با استناد به جلسه دولت در فروردین ۹۳ که طبق اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی، دستگاه‌های اجرایی را ملزم به مقابله موثر با آلودگی هوا طی زمان‌بندی تعیین شده کرده بود، ولی تاکنون این تصمیم قانونی در استان خوزستان و کلان‌شهر اهواز محقق نشده است.

کیانی اضافه کرد: با توجه به وجود صنایع در استان خوزستان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی پیگیر توزیع سوخت‌های با استاندارد بالا در همه شهرهای استان خوزستان باشند.

 نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد استان خوزستان در پایان گفت: فعالان محیط زیست خوزستان منتظر گزارش و پاسخگویی مسئولان درباره پیشرفت وعده‌های توزیع بنزین یورو ۴ در استان خوزستان هستند.