تبخیر ۱۳ برابری آب دریاچه کارون ۳ و ۴ نسبت به آب مصرفی در ایذه
تبخیر ۱۳ برابری آب دریاچه کارون ۳ و ۴ نسبت به آب مصرفی در ایذه

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست ایذه گفت: میزان تبخیر آب از سدهای کارون ۳ و ۴ حدود ۱۳ برابر مصرف آب آشامیدنی مردم در این شهرستان است. به گزارش ایزنا، هژیر کیانی با بیان اینکه میزان تبخیر آب از سدهای کارون ۳ و ۴ حدود ۱۳ برابر مصرف آب آشامیدنی مردم در شهرستان […]

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست ایذه گفت: میزان تبخیر آب از سدهای کارون ۳ و ۴ حدود ۱۳ برابر مصرف آب آشامیدنی مردم در این شهرستان است.

به گزارش ایزنا، هژیر کیانی با بیان اینکه میزان تبخیر آب از سدهای کارون ۳ و ۴ حدود ۱۳ برابر مصرف آب آشامیدنی مردم در شهرستان است، اظهار کرد: با وجود مخازن بزرگ سدهای کارون ۳ و ۴، مردم این شهرستان با وعده‌های پیش از ساخت پروژه این سدها همچنان از درآمدها و دستاوردهای آن بی‌بهره‌اند.

وی افزود: توسعه‌ای که نمی تواند جامعه بومی را بهره‌مند و سطح معیشتی آنها را ارتقا دهد، نه تنها توسعه پایدار نیست بلکه با تبعیض‌های ایجاد شده سبب تضعیف جامعه بومی محلی نیز می‌شود.

دبیر انجمن دوست‌داران طبیعت و محیط زیست ایذه با بیان اینکه حق طبیعی مردم این مناطق است تا از عواید و نتایج اجرای این پروژه‌ها بهره‌مند شوند، خاطرنشان کرد: ایذه کمترین سهم و بهره را از پروژه‌های ملی سد سازی احداث شده را به خود اختصاص داده است و این موضوع سبب افزایش بیکاری و افزایش فشار بر مراتع و جنگل‌های منطقه و در نتیجه سیر قهقرایی تخریب این منابع طبیعی هستیم.

کیانی تصریح کرد: هیچ راه پایداری برای برون رفت از وضع موجود شهرستان ایذه به جز انتقال آب در نزدیکی این دشت وجود ندارد و تا هنگامی که از این منابع یعنی آب، خاک و نیروی انسانی استفاده نشود رونق عمومی ایجاد نخواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مورد تاکید مقام معظم رهبری در خوزستان، دشت ایذه را نیز پوشش دهد.

*نیازمندی روستاهای قلعه سرد به آب دریاچه سد کارون ۳

دبیر انجمن دوست‌داران طبیعت و محیط زیست ایذه با اشاره به انجام مطالعات انتقال آب از دریاچه سد کارون ۳ به اراضی روستای قلعه سرد و مجموعه شهرستان ایذه گفت: طبق مطالعات انجام شده در چند سال گذشته بیش از ۵ هزار هکتار اراضی مجموعه روستاهای قلعه سرد برای انتقال آب مورد مطالعه قرار گرفت که امیدواریم مسئولان و دولت‌مردانی که پروژه‌های بزرگ چند صد متر مکعبی انتقال آب به نقاط کویری را اجرا و یا در دست اجرا دارند نسبت به انتقال آب در فاصله چند کیلومتری این روستاها و بخش‌های مختلف شهرستان و اراضی حاصل‌خیز آن به‌وظیفه خود عمل کنند.

کیانی اضافه کرد: این طرح موجب رفع ۱۰۰ درصدی بیکاری در این منطقه، کاهش بهره‌برداری از جنگل و مرتع و حفظ محیط زیست خواهد شد.

وی در پایان، با اشاره به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی در خوزستان از مسئولان خواست با توجه به مطالعات انجام شده اراضی کشاورزی مجموعه روستاهای قلعه سرد و نرخ کم سابقه بیکاری در این روستاها، مردم ولایت‌مدار این منطقه نیز از برکات این طرح بزرگ و حیاتی بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/