واکنش بهنوش بختیاری به بیکاری شدید در مناطق لرنشین
واکنش بهنوش بختیاری به بیکاری شدید در مناطق لرنشین

بهنوش بختیاری بازیگر سینما و تلویزیون، نسبت به بیکاری شدید در مناطق لرنشین جنوبغرب کشور که طبق آمار رسمی دولتی بالاترین شاخص بیکاری را در کشور دارد، واکنش نشان داد.  به گزارش ایزنا، ماجرای به‌کارگیری رفتگران (پاکبان) خرم‌آبادی با مدرک تحصیلی لیسانس و فوق‌لیسانس توسط شرکت‌ پیمانکار طرف قرارداد شهرداری، یکی از اتفاقات عجیبی بود […]

بهنوش بختیاری بازیگر سینما و تلویزیون، نسبت به بیکاری شدید در مناطق لرنشین جنوبغرب کشور که طبق آمار رسمی دولتی بالاترین شاخص بیکاری را در کشور دارد، واکنش نشان داد. 

به گزارش ایزنا، ماجرای به‌کارگیری رفتگران (پاکبان) خرم‌آبادی با مدرک تحصیلی لیسانس و فوق‌لیسانس توسط شرکت‌ پیمانکار طرف قرارداد شهرداری، یکی از اتفاقات عجیبی بود که با واکنش‌های زیادی در رسانه‌ها و فضای مجازی همراه و اقشار مختلف جامعه نسبت به آن واکنش نشان دادند.

یکی از کسانی که نسبت به این خبر عکس‌العمل نشان داد، "بهنوش بختیاری" بازیگر لر سینما و تلویزیون بود. بهنوش بختیاری بهنوش بختیاری هنرمندی که در سال ۵۴ در تهران به دنیا آمد؛ اما پدرش از لرهای بختیاری شهر مسجدسلیمان است و همیشه خود را یک لر می‌داند، او تا کنون در بیش از ۶۰ فیلم سینمایی و تلویزیونی به ایفای نقش پرداخته است.

این بازیگر و دانش‌آموخته ادبیات فرانسه، در یکی از شبکه‌های اجتماعی در واکنش به این خبر نوشت:

«متقاضی شدن چندین فوق‌لیسانس برای پاکبانی! مسلمه که پاکبان‌ها بسیار محترم‌اند و من مدافعشونم، اما آیا برای تحصیل‌کرده‌ها نباید کاری متناسب درسی که خوندن باشه؟! باید متقاضی آژانس، پاکبانی، نگهبانی، فروشندگی و نظافت منزل باشن؟ همه مشاغل قابل احترام، درست، ولی تکلیف این‌همه سال درس و تلاش چی میشه؟ معلومه که ترس میاد تو جون آدما و برای داشتن پول رشوه، نزول‌خوری، پا روی حق گذاشتن، چند شغله بودن، عصبانیت و استرس پیش میاد. گاهی اوقات هم باید به مردم حق داد. نگاهی به ضمیر جماعت ایرانی، حکایت از خیلی چیزها داره. یاعلی»

عکس‌العمل این بانوی هنرمند و بی‌تفاوت نبودنش نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه باعث شد تا به ملاقاتش برویم و ساعتی از او درس با هم بودن و برای هم بودن را بیاموزیم. محل قرارمان استودیویی در منطقه ۲۲ تهران بود که برنامه تلویزیونی"گل‌ و بلبل" در آن فیلم‌برداری می‌شد. خودمان را معرفی کردیم و ایشان با خضوع و فروتنی خاصی درخواست ما را برای انجام گفت‌وگو کوتاهی پذیرفت و در فرصت اندکی که وجود داشت و در فواصل ضبط برنامه تلویزیونی "‌گل‌ و بلبل" – محصول شبکه ۲ به سوالات‌مان پاسخ داد.

خانم بختیاری ضمن تشکر از این که دعوت ما را برای مصاحبه پذیرفتید، لطفاً بفرمایید برای اولین بار چگونه از این خبر مطلع شدید؟

بهنوش بختیاری: این روزها گسترش فن‌آوری باعث شده اخبار در سریع‌ترین زمان ممکن منتشر شود و من هم این خبر را در فضای مجازی خواندم و بعد از این که مطمئن شدم خبر درست است نسبت به آن واکنش نشان دادم.

چرا به فکر نوشتن یادداشتی در این خصوص افتادید؟

بهنوش بختیاری: خبر مهمی بود و پاکبانان، این قشر زحمت‌کش جامعه، همیشه ارزش ویژه‌ای پیش من دارند و با دیدن تصویر یا خبری از آن‌ها ناخودآگاه کنجکاو می‌شوم، اما این خبر نظرم را جلب کرد و سؤالی ذهنم را مشغول کرد که چرا باید تحصیل‌کردگان جامعه سر جای خودشان به کار گرفته نشوند؟ واقعاً وقتی راننده آژانس یا نگهبانانی را می‌بینم که بیشتر از شغل‌شان دانش دارند و تحصیلات عالیه دارند، قلبم به درد می‌آید و نمی‌توانم ساکت بنشینم، لذا تصمیم گرفتم که مطلبی در این باره منتشر کنم.

شما گویا در کنار فعالیت‌های هنری در فعالیت‌های اجتماعی هم مشارکت دارید؟

بهنوش بختیاری: بله! سعادتی نصیبم شده تا در بسیاری از انجمن‌ها، NGO‌ها و سمن‌های(سازمان‌های مردم‌نهاد) اجتماعی و فرهنگی حاضر باشم. با گروهای مختلف از حوزه‌های متفاوت همکاری دارم از جمله بیماران دیابتی و هموفیلی، انجمن‌های زیست‌محیطی، بیماری‌های خاص، بیماران مبتلابه صرع و MS و انجمن‌های دیگر. البته لازم است عرض کنم که اکثر هنرمندان کشور در فعالیت‌های اجتماعی در قالب سمن‌ها حضور دارند و مشارکت می‌کنند ولی قدیمی‌ترهای هنر شاید حضور کم‌تری دارند و سکوت می‌کنند که همین‌جا از آن‌ها دعوت می‌کنم ما را انجام فعالیت‌های اجتماعی و انسان دوستانه تنها نگذارند.

شما اصالتاً بختیاری هستید و همیشه از بختیاری بودن خود باافتخار یاد کرده‌اید. از این پای‌بندی به لرها بگویید.

بهنوش بختیاری: پدرم اهل مسجدسلیمان و از عشایر هفت‌لنگ (haftlang) بختیاری است، با آن‌که خودم در تهران متولد شده‌ام اما همیشه خودم را یک لر می‌دانم و به آن افتخار می‌کنم. همیشه تلاش کرده‌ام از غرور بختیاری‌ها در کارهایم بهره بگیرم و تلاش کرده‌ام بهترین باشم.

این تعصب شما به اصالت، ستودنی است! پیام‌تان برای هویت‌گریزان چیست؟

بهنوش بختیاری: تعجب می‌کنم از آن دسته آدم‌هایی که گریزان هستند از اصل خویش! مگر می‌شود انسان از ریشه خود فرار کند. به‌ خصوص لرها که قومی با اصالت، شجاع و غیرتمند هستند و هر کسی باید به آن افتخار کند. شخصاً در تمام مسیرهای اجتماعی از لر بودنم به نیکی یاد می‌کنم و متأسفم برای کسانی که تفکرات هویت‌گریزی دارند.

از هنرمندان بزرگ قوم لر به کدام‌یک علاقه بیش‌تری دارید؟

بهنوش بختیاری: علاقه خاصی به اسطوره موسیقی بختیاری استاد بهمن علاءالدین (متخلص به مسعود بختیاری) خواننده، ترانه‌سرا و آهنگساز مشهور بختیاری دارم. او از بزرگان این کشور و اهل مسجدسلیمان است و بسیاری از آثار او از جمله: مال‌کنون، هی‌جار، کبک تاراز، بر افتو، آستاره، بهیگ، گل‌های کاغذی را با جان و دل گوش می‌دهم.

نظر شما در باره پیامک‌های قومیتی چیست؟

بهنوش بختیاری: متأسفانه این روزها با پیامک‌های توهینی علیه خیلی از قومیت‌ها و از جمله قوم لر مواجه هستیم. فراموش نکنیم پایه‌های این کشور بر مبنای تمام اقوام بنیان شده است و تضعیف هر قومی باعث تضعیف فرهنگ و پیشینه فرهنگی کشور می‌شود. لازم است همه ما به تاریخ و جغرافیای قومی هم احترام بگذارم و از تمسخر همدیگر اجتناب کنیم. به همه پیشنهاد می‌کنم از همین امروز و در راستای حفظ کرامت انسانی اقوام، هم‌پیمانی خود را با سایر فرهنگ‎ها و اقوام اعلام و از ارسال پیامک‎های توهین‎آمیز علیه هر قومی خودداری و دیگران را به انجام این مهم راهنمایی کنیم.

آیا تا کنون به لرستان سفرکرده‌اید؟

بهنوش بختیاری: بله من سفرهای متعددی به مناطق لر‌نشین کشور از جمله لرستان و شهر خرم‌آباد داشته‌ام و سال قبل نیز به دعوت اداره کل ارشاد اسلامی استان لرستان به خرم‌آباد آمدم. در تهران هم با بسیاری از هنرمندان تراز اول کشور که اصالت لری دارند از جمله مسعود رایگان، شهره لرستانی، حدیث فولادند، فاطمه گودرزی و … ارتباط نزدیک دارم.

چه صحبتی با مردم لرستان دارید؟

علاقه خاصی به لرستانی‌ها، آداب‌ و رسوم آن‌ها دارم. سال قبل در هفته فرهنگی لرستانی‌ها در تهران حاضر شدم و در غرفه گلونی از این پوشش زیبای دختران لر استفاده کردم و حتی در صفحه شخصی خودم در فضای مجازی از لرستانی‌ها و آداب و سنن آن‌ها نوشتم و با افتخار از آن‌ها یاد کردم. این علاقه‌ی من ریشه در سادگی و صمیمیت مردم این دیار دارد، مردمان غیرتمندی که لازم است بیش‌تر آن‌ها توجه شود. در پایان سلام و ارادت خودم را به تمام لرها از جمله مردم لرستان ارسال می‌کنم؛ مطمئن باشید در هر جایی اولین حامی لرستانی‌ها هستم.

مرجع: پایگاه خبری تحلیلی یافته /