اینجا «جاده و آب» بوی فراغ می‌دهد/ «حیرت مرگ» از کارون همیشه آرام!
اینجا «جاده و آب» بوی فراغ می‌دهد/ «حیرت مرگ» از کارون همیشه آرام!

حدود دو سال از غرق شدن ۱۲ نفر در آب دریاچه سد کارون ۳ می‌گذرد، حادثه‌ای که موجب سیاه‌پوش شدن یک دیار شد. به گزارش ایزنا، حدود دو سال از غرق شدن ۱۲ نفر در آب دریاچه سد کارون ۳ می‌گذرد، حادثه‌ای که موجب سیاه‌پوش شدن یک شهرستان و دیار شد. حادثه‌ای شوم که بر […]

حدود دو سال از غرق شدن ۱۲ نفر در آب دریاچه سد کارون ۳ می‌گذرد، حادثه‌ای که موجب سیاه‌پوش شدن یک دیار شد.

به گزارش ایزنا، حدود دو سال از غرق شدن ۱۲ نفر در آب دریاچه سد کارون ۳ می‌گذرد، حادثه‌ای که موجب سیاه‌پوش شدن یک شهرستان و دیار شد.

حادثه‌ای شوم که بر اثر از بین رفتن جاده‌های روستایی منطقه به‌دلیل آبگیری سد و عدم جایگزینی جاده آسفالته و حتی خاکی در منطقه روستایی گرفتار شده در آب دریاچه به وقوع پیوست و کام بسیاری از خانواده‌ها را تا سالیان بعد تلخ و دل‌ها متاثر از اندوه بی‌پایان این واقعه کرد.

سال‌ها از آبگیری سد و نیروگاه کارون ۳ در شهرستان ایذه می‌گذرد و هموطنان و اهالی این مناطق زیر آب رفته همچنان قربانی سد و دریاچه هستند، مردمانی که تنها خواسته دیروز و امروزشان از سدسازان، جایگزین کردن یک جاده مناسب و بازگشتن جاده‌های از دست رفته منطقه محل سکونتشان است.

امروز پس از گذشتن دو سال از آن حادثه، مردمان شیوند، غریبی‌ها، سادات حسینی و… همچنان مسافران در معرض خطر آب دریاچه هستند، جاده‌ای با چند هزار میلیون مترمکعب و یا بیشتر از آب کارون که تنها محل اتصالشان به شهر ایذه و دهدز است و همچنان برای این مردم یک خطر محسوب شده و همیشه ترس از وقوع یک حادثه دیگر، کام مسافران این مسیر آبی را از یک سفر چند ساعته در بارج‌های آب نیرو تلخ می‌کند.

گرفتاری مردمان دیار یاد شده در دریاچه از یک‌سو و قطعی روزانه آب مردمان جزیره‌های اطراف این دریاچه و کل مجموعه شهرستان از سوی دیگر از عمده دل مشغولی‌های مردمان دریاچه کارون است.

مشکلات جاده‌های روستایی شهرستان، به‌ویژه مناطق گرفتار شده اطراف دریاچه سد کارون ۳ نمونه‌ای از مشکلات موجود نداشتن جاده سالم و مناسب در شهرستان است که بارها مسافران و اهالی ایذه را به‌کام مرگ کشانده و داغ‌های ابدی را در دل بازماندگان این حوادث شوم بر جای گذاشته است.

شهرستان ایذه به‌ دلیل قرار گرفتن در یکی از بزرگترین محورهای ترانزیتی کشور؛ همواره پذیرای سیل عظیمی از ورود و خروج تریلرهای باربری، مسافران و اتوبوس‌های مسافربری خوزستان به استان‌های مرکزی کشور بوده و به‌ عنوان یک شاهراه حیاتی، سرزمین خوزستان را به فلات مرکزی ایران اتصال می‌دهد و به‌ همین دلیل و با توجه به ترافیک سنگین جاده‌ای در بسیاری از روزهای سال شاهد حوادث جبران ناپذیر برای عابران هستیم.

عابران و مسافران راه‌های کوهستانی شهرستان ایذه همواره با ترس و احتمال رخ‌ دادن یک حادثه جبران ناپذیر دل را به جاده می‌زنند، چه‌بسا وقایع تلخی همانند کاروان دانش‌آموزی راهیان نور شهرستان بروجن که در منطقه دهدز واژگون شد و مرگ بیش از ۲۴ نفر دانش‌آموز دل هر ایرانی و فرد انسان‌دوستی را به‌درد آورد.

با این همه اتفاقات بازهم این جاده سودای مرگ سر می‌دهد و کام بسیاری از مردم را به تلخی می‌کشاند و مشکلات آن همچنان به‌حال خود باقی مانده و مردم خوزستان همواره در انتظار یک جاده ایمن برون استانی در خاص‌ترین منطقه آب و هوایی استان خود هستند.

*نبود اعتبارات دلیل عدم توسعه جاده‌ها در سال‌های اخیر بوده است

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایذه با اشاره به چهار بانده شدن جاده هفتگل، باغملک، ایذه و تا مرز خوزستان و چهارمحال و بختیاری در آینده نزدیک اظهار کرد: در سال‌های اخیر به‌ دلیل نبود اعتبار، ساخت جاده به‌صورت مقطعی صورت گرفت و عملیات برخی از نقاط آن آغاز شد.

حجت‌الله درویش‌پور با بیان اینکه عملیات قسمتی از این جاده آغاز شده است افزود: قسمتی از آن در گذشته انجام شد و قسمتی نیز برای انجام شدن در آینده پیش بینی شده که طول ۲۰ کیلومتر از این مسیر یعنی از غیزانیه به‌سمت هفتگل در مناقصه است و پس از انجام شدن مراحل واگذاری به پیمانکار کار احداث آن آغاز می‌شود.

وی با اشاره به آغاز ساخت جاده سراسری قلعه‌تل تا پل هلایجان در ابتدای شهر ایذه پس از مشخص شدن پیمانکار خاطرنشان کرد: پروژه پهنای باند از پل‌های دو قوسی کارون ۳ تا دهدز و بعد از دهدز تا سد کارون ۴ نیز برای اجرا شدن در دست اقدام است و تا اواخر امسال اجرایی می‌شود.

درویش‌پور اضافه کرد: در کنار افزایش باند و ترمیم جاده اصلی به‌دنبال کار یک بزرگ‌راه هستیم که موافقت آن صورت گرفت، ولی به‌دلیل کمبود اعتبارات باید سرمایه‌گذار بخش خصوصی ورود کند.

وی با اشاره به ساخت راه‌آهن اهواز ـ ایذه ـ اصفهان گفت: این طرح جزو اولویت‌ها قرار دارد و در این راستا طرح مورد تایید دولت قرار گرفته، ولی به‌دلیل هزینه‌های بالای آن بودجه‌ای تا به امروز تخصیص نشده است.

درویش‌پور با اشاره به راه‌های فرعی از جمله رامهرمز به میداوود و باغملک تصریح کرد: کار این جاده آغاز شده و بخش‌هایی از آن در حال انجام شدن است و در کنار این طرح جاده روستایی ایذه به شیوند از سمت سراک نیز در حال پیگیری بوده و به دنبال اجرایی شدن آن هستیم.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در پایان با با بیان اینکه اگر چه کار پیشرفت راه‌ها در منطقه کند بوده ولی این کار انجام شدنی است گفت: ساخت پل روی آب دریاچه کارون باید ۱۲ سال پیش صورت می‌گرفت و این کار انجام نشد ولی به هرحال کار ساخت آن آغاز شده و انتظار می‌رود تا دو سال آینده شاهد بهره برداری آن باشیم.

*ساخت جاده روستاهای پشت سد جزو تعهدات وزارت نیرو بوده است

معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی نیز در ادامه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایذه با اشاره به راه‌های روستایی شهرستان اظهار کرد: پروژه‌های راهسازی منطقه در سال‌های اخیر به دلیل کمبود اعتبار به حالت نیمه کاره درآمد و در امسال نیز برای توسعه این راه‌ها تخصیص بودجه نداشته‌ایم.

سید حسین میرشفیع افزود: پیمانکاران متعهد ساخت راه‌ها به سختی در حال کار هستند، ولی با این مسائل امسال به دنبال آن هستیم که تمام پروژه‌های ناتمام را تا اواخر امسال کامل کنیم.

وی اشاره به ترمیم راه‌های روستایی شهرستان‌های ایذه و باغملک خاطرنشان کرد: برای ساخت و تکمیل جاده روستاهای پشت دریاچه سد از جمله شیوند، غریبی‌ها و سادات حسینی وزارت نیرو متعهد به انجام عملیات شده بود که پس از گذشت چند دوره ریاست جمهوری این کار انجام نشده است.

‌‌‌*کندی پروژه جاده شیوند به‌دلیل نبود اعتبارات

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایذه با بیان اینکه یکی از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی توجه به پاشنه زاگرس است، اظهار کرد: هدف بر این است که توسعه راه‌های روستایی بالا برده شود که شهرستان‌های ایذه و باغملک جز اصلی طرح توسعه پاشنه زاگرس به‌حساب می‌آیند.

منوچهر رحمانی افزود: برای توسعه راه‌های روستایی ۳۰۰ کیلومتر در نظر گرفته شد که برای اجرای امسال آن ۵۰ کیلومتر در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تنگناهای اقتصادی کمی پیشرفت کارها را با رکود مواجه کرده بود، خاطرنشان کرد: با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی مناطق روستایی در شهرستان برای رفع تنگناها مورد بازبینی قرار گرفت.

رحمانی تصریح کرد: تلاش بر این است که با همکاری‌ها و تامین اعتبار بتوان مشکلات موجود را برطرف کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به چهار بانده شدن برخی از نقاط محور اهواز به ایذه اضافه کرد: یکی از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در این حوزه ساخت ۱۲۰ کیلومتر آزادراه است که به‌دلیل کمبود اعتبارات در تنگنا بوده و در تلاش برای رفع گره و انجام کار هستیم.

وی درباره ساخت پل و جاده در منطقه سادات حسینی نیز عنوان کرد: با توجه به وجود سد کارون ۳ در این منطقه، وزارت نیرو برای احداث این پروژه در حال همکاری است و انتظار می‌رود که اواخر سال ۹۵ افتتاح این پل صورت بگیرد.

رحمانی در پایان با اشاره به ساخت جاده برای دسترسی به منطقه شیوند و غریبی‌ها گفت: ساخت جاده‌ای به طول ۲۳ کیلومتر برای این منطقه پیش‌بینی شده و به‌دلیل کمبود اعتبار عملیات آن به کندی پیش می‌رود.

  • با طرح‌های یاد شده برای منطقه و اقدام به اجرایی شدن آنها، حرکتی مفید برای روستائیان گرفتار در پشت آب‌های دیواره بتنی سد صورت خواهد گرفت و امید به مسافرت راحت به شهر ایذه تازه خواهد شد.

در حال حاضر تنها راه ارتباطی مردمان روستاهای پشت سد همان بارج‌های روی دریاچه سد است که در ساعات مشخص شبانه روز مسیر ۸۰ دقیقه‌ای به شیوند و غریبی‌ها را طی می‌کنند و در صورت رخ دادن یک اتفاق و نیاز اورژانسی به اعزام بیمار به مراکز درمانی شهرستان در ساعات غیر از حضور بارج مسافربری، خطرات گاها جبران ناپذیر را برای اهالی این مناطق در پی دارد.

مردم این مناطق انتظار دارند که با پیگیری‌های صورت گرفته، هرچه زودتر در امتداد یک جاده استاندارد و منتهی به روستای اجدادیشان لذت آزاد شدن از سفر پرخطر آبی را لمس کنند.

خبرگزاری فارس/