ضرورت تعیین حریم «تالاب میانگران ایذه» برای کاهش نابودی
ضرورت تعیین حریم «تالاب میانگران ایذه» برای کاهش نابودی

ضرورت تعیین حریم «تالاب میانگران ایذه» برای کاهش نابودی

مدیرعامل انجمن‌های مردم نهاد محیط زیست خوزستان بر تعیین حریم تالاب میانگران ایذه بر کاهش نابودی تاکید کرد.

به گزارش ایزنا، هژیر کیانی در ایذه اظهار کرد: متاسفانه ارزش تالاب میانگران ایذه هنوز برای مردم و مسئولان مورد توجه قرار نگرفته و این در حالی‌ست که ارزش اراضی تالابی را ۲۰۰ برابر اراضی کشاورزی بر آورد می‌کنند و این به معنی خسارت چندین میلیارد تومانی به محیط زیست شهر ایذه و تالاب میانگران است.

وی افزود: این آتش‌سوزی جبران ناپذیر است و امیدوارم تمام مسئولان مربوطه این امر، برای پیگیری در جهت شناسایی مسببین این آتش‌سوزی‌ها با توجه به اهمیت تالاب میانگران به‌عنوان یک ثروت عمومی اقدام موثر انجام دهند تا درس عبرتی برای کسانی شود که قصد تجاوز به عرصه‌های ملی را دارند.

مدیرعامل انجمن‌های مردم نهاد محیط زیست خوزستان اضافه کرد: با این آتش‌سوزی نه تنها زیستگاه و سرپناه پرندگان نابود می‌شود، بلکه معیشت بسیاری از مردم و جامعه محلی که از این طریق امرار معاش می‌کنند نیز با خطر مواجه خواهد شد.

کیانی گفت: بسیار عجیب است که تاکنون هیچ کارگروهی برای سامان‌دهی و تعیین حریم این تالاب در دولت‌های مختلف انجام نشده است.

وی ادامه داد: نجات تالاب میانگران نیازمند یک کارگروه در شهرستان است که با توجه به وضعیت موجود ضرورت دارد تا سازمان محیط‎زیست نسبت به انجام پروژه تعیین حریم تالاب اقدام کند.

کیانی در پایان، از همه داوطلبانی مانند انجمن‌های دوست‌دار محیط زیست، آتش‌نشانی و حتی خبرنگارانی که برای مهار آتش‌سوزی اقدام کردند، تشکر و قدردانی کرد.

–  تالاب میانگران که به‌دلیل خشکسالی و افزایش چاه‌های آب در دشت ایذه در شهریور و مهرماه سال جاری به کمترین سطح خود در سه سال اخیر رسید، علاوه بر ورود فاضلاب شهر ایذه با پدیده جدید آتش‌سوزی عمدی مواجه است.

این در حالیست که نه تنها برای حذف فاضلاب توسط اداره آب و فاضلاب اقدامی نشده، بلکه در کمال تعجب در هفته جاری بیش از چهار بار در آتش عمدی سوخت تا زیستگاه بیش از ۲۰ گونه پرنده در وسعت بیش از ۲۰۰ هکتار به‌طور کلی نابود شود و پرندگان به جاهای دیگر پناه ببرند.