از سفر فلرهای نفتی به آسمان ایذه تا لزوم نصب دستگاه سنجش آلودگی در شهرهای خوزستان
از سفر فلرهای نفتی به آسمان ایذه تا لزوم نصب دستگاه سنجش آلودگی در شهرهای خوزستان

نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد زیستی خوزستان گفت: پای فلرهای نفتی به آسمان ایذه نیز باز شد و نیاز به دستگاه سنجش آلودگی در تمام شهرهای خوزستان حس می‌شود. به گزارش ایزنا، هژیر کیانی اظهار کرد: سایه سیاه و شوم آلودگی فعالیت‌های نفتی بر آسمان ایذه سایه افکند و طی روزهای اخیر به‌دلیل سکون هوا و کاهش […]

نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد زیستی خوزستان گفت: پای فلرهای نفتی به آسمان ایذه نیز باز شد و نیاز به دستگاه سنجش آلودگی در تمام شهرهای خوزستان حس می‌شود.

به گزارش ایزنا، هژیر کیانی اظهار کرد: سایه سیاه و شوم آلودگی فعالیت‌های نفتی بر آسمان ایذه سایه افکند و طی روزهای اخیر به‌دلیل سکون هوا و کاهش سرعت باد آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های نفتی در خوزستان و به‌ویژه اهواز آسمان ایذه را هم سیاه کرد.

وی افزود: اگر در روزهای گذشته آسمان بدون ابر را با پوشش سیاه مشاهده کرده‌اید تعجب نکنید، این پوشش ابر نبوده و بلکه هجوم آلودگی‌های ناشی از فلرهای نفت و گاز بوده که آسمان پاک ایذه را هم بی‌نصیب نگذاشته و تا پایان شب گذشته شمال شرقی‌ترین نقطه خوزستان یعنی دهدز را نیز در بر گرفته است.

نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد زیستی خوزستان اضافه کرد: با توجه به رطوبت نسبی موجود در این دو روز و سرعت آرام باد که در حداکثر سرعت و در اهواز هفت کیلومتر بر ساعت گزارش شده بود این آلودگی بر آسمان ایذه سایه افکنده است و امیدواری می‌رفت تا با تغییر سرعت باد و خروج از حالت سکون این آلودگی از آسمان ایذه خارج شود.

کیانی ادامه داد: اگر چه با توجه به ارتفاع نسبتا بالا این آلودگی درباره عوارض آن بر سلامت مردم این منطقه نیازمند مطالعه است، اما آنچه بر‌جای خواهد ماند ذرات آلوده‌ای می‌باشد که در هوا به‌شکل معلق باقی خواهد ماند و با بارش باران بعدی، بخشی از این آلودگی‌ها به‌همراه قطرات باران به زمین می‌رسد.

وی با بیان اینکه این آلودگی را می‌توان بر روی اجسام با رنگ سفید و بر روی شیشه‌ها مشاهده کرد، تصریح کرد: شهرستان ایذه اگر چه صنایع آلاینده هوا بزرگ ندارد اما به‌دلیل شرایط محصور دشت وقتی صبح‌ها از بلندای الهک بر ایذه بنگرید لایه سنگین آلودگی‌های ناشی از سوخت خودروها را به‌وضوح خواهید.

کیانی گفت: به‌نظر کارشناسان یکی از عوامل اصلی در تهویه هوای دشت ایذه وجود تالاب‌های این شهر است که در سال‌های اخیر رو به نابودی رفته است.

*ضرورت تجهیز همه شهرهای خوزستان به دستگاه سنجش آلودگی هوا

نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست خوزستان خاطرنشان کرد: آلودگی‌های نفت، گاز و صنایع مختلف در استان خوزستان به‌دلیل حجم بالای فعالیت‌های شبانه‌روزی، مرز شهرستان‌های استان را در می‌نوردد و موضوع ریزگردها نیز در موقع طغیان بر این مساله می‌افزاید.

کیانی با بیان اینکه از مسئولان می‌خواهیم همه شهرهای خوزستان را به دستگاه‌های سنجش آلودگی مجهز کنند، گفت: این کار انجام شود تا میزان و گستره اثرات منفی فعالیت‌های صنعتی دولت‌ها در خوزستان بیشتر آشکار و برای حل آن چاره‌اندیشی شود.

وی عنوان کرد: جهت بادهای غالب استان و نیز دامنه فعالیت‌های صنعتی اعم از نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع فولاد، لوله‌سازی سیمان و غیره آسمان هیچ شهری را بی‌آسیب نمی‌گذارد و در اغلب مواقع آمار منتشر شده اختصاص به شهرهایی دارد که دارای دستگاه سنجش آلودگی بوده، در صورتی‌که همه شهرهای خوزستان تحت تاثیر مستقیم این نوع آلاینده‌ها و ریزگردها هستند.

این فعال خوزستانی محیط‌زیست افزود: برای آشکار شدن عمق آسیب‌های ناشی از فعالیت‌های توسعه‌طلبانه و یک‌جانبه‌نگری دولت‌ها در خوزستان که سلامت مردم را با خطر مواجه ساخته است نصب دستگاه‌های سنجش آلودگی ضرورت دارد.

وی گفت: آلودگی هوا تنها یک مورد از انواع آلودگی‌هایی است که محیط‌زیست خوزستان را با مشکلات عدیده مواجه ساخته و در بخش آلودگی آب‌ها نیز وضعیت کارون بهبودی پیدا نکرده است و همچنان مورد هجوم پساب‌های مختلف قرار دارد.

کیانی تشریح کرد: با شتابی که در انتقال آب سرشاخه‌ها وجود دارد، فعالیت‌های عمرانی فاقد ارزیابی محیط‌زیستی که در حریم رودخانه کارون و در اهواز به‌سرعت ادامه دارد نه تنها از غلظت آلاینده‌های این رودخانه حیاتی کاسته نشده، بلکه عرض کارون در اقدامی عجیب با فعالیت‌های عمرانی کوچک و کوچک‌تر می‌شود.

فارس/