لب تشنه و بیکاری؛ دستاورد مردم ایذه بر کرانه سد کارون ۳/ انتقال آب بین حوضه‌ای در دنیا منسوخ شده است
لب تشنه و بیکاری؛ دستاورد مردم ایذه بر کرانه سد کارون ۳/ انتقال آب بین حوضه‌ای در دنیا منسوخ شده است

مدیرعامل سمن‌های زیست محیطی خوزستان گفت: مردم ایذه با وجود نزدیکی به سد کارون ۳ از سال‌ها پیش تاکنون با جیره‌بندی آب از ذخایر هزاران ساله زیرزمینی خود استفاده می‌کنند. به گزارش ایزنا، هژیر کیانی اظهار داشت: امروزه انتقال آب بین حوضه ای توسط اکثر کارشناسان مورد تائید نیست چرا که تجربه نشان داده در […]

مدیرعامل سمن‌های زیست محیطی خوزستان گفت: مردم ایذه با وجود نزدیکی به سد کارون ۳ از سال‌ها پیش تاکنون با جیره‌بندی آب از ذخایر هزاران ساله زیرزمینی خود استفاده می‌کنند.

به گزارش ایزنا، هژیر کیانی اظهار داشت: امروزه انتقال آب بین حوضه ای توسط اکثر کارشناسان مورد تائید نیست چرا که تجربه نشان داده در کشور ما با محیط زیست شکننده‌ای که وجود دارد، این چنین انتقال غیرکارشناسانه‌ای خسارت‌های غیرقابل جبرانی را به محیط زیست کشور وارد ساخته است.

وی افزود: حتی اگر سخنی از انتقال، استفاده بهینه  یا مهار آب‌ها مطرح میشود به شرط بهره‌برداری درون حوضه‌ای است که آن هم توصیه نمی‌شود مگر با ارزیابی محیط زیستی.

مدیرعامل سمن‌های زیست محیطی خوزستان تاکید کرد: مسئله مهم این روزهای آب در کشور نداشتن ارزیابی‌های محیط زیستی پروژه‌های انتقال آب است که به چالش مهمی تبدیل شده است و نیازمند بازنگری اساسی در سیاست های مدیریتی آب در کشور است.

وی با اشاره به دلایل تاکید بر تامین آب اراضی کشاورزی ایذه از رودخانه سد کارون ۳ بیان کرد: انتقال آب از این رودخانه به دشت‌های ایذه به معنی نادیده گرفتن ارزیابی‌های محیط‌زیستی نیست بلکه ضرورت تامین امرارمعاش ۱۶هزار نفر جمعیتی است که پس از آبگیری سد کارون ۳ معیشت خود را از دست داده اند و بیش از این تعداد نیز در این شهرستان بیکار وجود دارد.

کیانی در ادامه افزود: تبخیر آب مخازن سد و نیروگاه کارون ۳ و ۴ بیش از ۱۳ برابر مصرف آب آشامیدنی شهرستان ایذه است و این مهم یعنی از دست دادن سرمایه‌های این سرزمین است پس انتظار می‌رود که بخشی از حجم بسیار زیاد تبخیر از آب‌های شهرستان برای تامین آب آشامیدنی مردم استفاده شود.

دبیر انجمن و فعالان محیط زیست خوزستان تصریح کرد: ایذه قربانی مدیریت نادرست و تبعیض آمیز سیاست‌های مدیران آبی قرار گرفته است که تصمیم می‌گیرند بیش از ۴۰۰ کیلومتر آب را بدون هیچ ارزیابی زیست محیطی و به دلیل فشارهای مختلف انتقال بدهند و در آنجا صنعت و کشاورزی ایجاد کنند اما مردم ایذه از سال‌ها پیش تاکنون با جیره بندی آب و از ذخایر هزاران ساله زیرزمینی خود استفاده می‌کنند.

وی عنوان کرد: متاسفانه بی توجهی به مشکلات حوضه آبی در حال ادامه است و در حال حاضر نیز به حفاری یک چاه آبی دیگر پرداختند که این موضوع ظلم در حق نسل‌های آینده خواهد بود زیرا این منابع گرانبها نجات بخش ما در سال‌های خشکسالی است که دیگر رمقی برای آن باقی نمانده است.

این فعال محیط زیستی خوزستان گفت: به همین سبب حیات تالاب‌های ایذه نیز در سال‌های اخیر با مرگ زودرس مواجه شده است و در تمام فصول سال شاهد نابودی پرندگان بسیاری در این تالاب ها به ویژه فصل تابستان هستیم.

کیانی با اشاره به سد سازی هایی که در سالیان گذشته در این شهرستان ساخته شد،تاکید کرد:سدسازی‌های بدون برنامه ریزی جز ویرانی برای شهرستان ایذه هیچ گونه دستاوردی نداشته است و عملکرد نادرست مدیریت آب در این شهر در طول این سالیان ضربات جبران ناپذیری به این خطه وارد کرده است.

وی افزود: اگر در این نوع رفتار ها با محیط زیست ایذه تجدید نظر نشود مسئولیت آن بر عهده کسانی خواهد بود که برای تامین آب از رودخانه کارون تلاش نمی‌کنند تا ضمن نجات بخشی تالاب‌ها نسبت به تامین حق آبه به تاراج رفته ی آن در اثر سدسازی اقدام کنیم.

مدیرعامل سمن‌های زیست محیطی خوزستان با بیان اینکه انتقال آب کارون همواره شعاری برای کاندیداهای نمایندگی مجلس بوده،بیان کرد:انتقال آب کارون به اراضی ایذه همواره یک شعار برای مدعیان وکالت مجلس بوده و با اینکه در حوزه اختیارات آنان نبوده اما در ادوار گذشته تنها به ابزاری برای اخذ رای تبدیل شده است وحتی در حد شعار و اقدامات نمادین فراتر نرفته است.

وی گفت: در حال حاضر نجات محیط زیست شهرستان ایذه در حوزه انسانی و نیز طبیعی به تامین آب دشت ایذه از سد کارون ۳ بستگی دارد چرا که با انتقال آب  جنگل‌هایی که هر روز در کور‌ه‌های زغال به مرگ همیشگی فرو می‌روند نفس تازه ای خواهند گرفت.

کیانی با بیان اینکه هیچ قانونی در کشور نداریم که قطع درختان را با بیکاری توجیه کنیم گفت: قطع درختان جنایتی علیه نسل های آینده است  اما باید واقعیت را پذیرفت و دشت حاصلخیز ایذه در صورت تامین آب نه تنها مشکل محیط زیست بلکه بحران بیکاری در این شهرستان ریشه کن خواهد شد.

وی افزود: با افزایش سرانه در آمد خانوارها سبب رونق عمومی و حتی توسعه گردشگری در این شهرستان خواهد شد و چنانچه از سوی مدعیان وکالت برای انتقال آب تلاشی صورت می گرفت تاکنون حداقل ۹ کیلومتر از این شریان حیاتی و تنها راهکار نجات شهرستان ایذه از بحران بیکاری به نتیجه می رسید و امروزه شاهد شکوفایی شهر بودیم.

تسنیم/