کلید دولت یازدهم نیز قفل بیکاری جوانان ایذه‌ای را باز نکرد/انتقال آب کارون ۳ تنها راه برون رفت مردم ایذه از بیکاری
کلید دولت یازدهم نیز قفل بیکاری جوانان ایذه‌ای را باز نکرد/انتقال آب کارون ۳ تنها راه برون رفت مردم ایذه از بیکاری

شهرستان ایذه با دارای بودن نعمتهای فراوان از جمله آب همچنان در رکود بیکاری به سر می‌برد و تنها راه نجات مردم این شهر انتقال آب از سر شاخه های کارون است. به گزارش ایزنا؛ سد کارون ۳ یکی از بزرگترین سدهای ایران است که بروی رودخانه کارون در جنوب غربی ایران احداث شده و […]

شهرستان ایذه با دارای بودن نعمتهای فراوان از جمله آب همچنان در رکود بیکاری به سر می‌برد و تنها راه نجات مردم این شهر انتقال آب از سر شاخه های کارون است.کارون

به گزارش ایزنا؛ سد کارون ۳ یکی از بزرگترین سدهای ایران است که بروی رودخانه کارون در جنوب غربی ایران احداث شده و نیروگاه این سد در حال حاضر با تولید سالیانه ۴ میلیون کیلووات‌ساعت انرژی یکی از بزرگترین نیروگاه‌های برق،آبی کشور است.

هدف از احداث سد و نیروگاه کارون ۳ تأمین بخشی از برق مورد نیاز کشور ایران و نیز کنترل سیلاب‌های مخرب است سد کارون ۳ در ۲۰ کیلومتری شرق شهرستان ایذه و در فاصله ۶۰۰ کیلومتری مصب رودخانه کارون در شمال شرق استان خوزستان است.

عملیات اجرایی این طرح در سال ۷۳ آغاز ودر سال ۸۳به پایان رسید درست از زمان آب‌گیری سد کارون ۳ تاکنون بیش از ۸ سیلاب مهار شده است.

این درحالی است که جوانان این شهر عمر خود را برای به پایان رساندن این طرح عظیم صرف کردند و یا اینکه برخی از این شهروندان جان خود را در این راه که به عنوان افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران بدست آمد از دست دادند اما تاکنون هیچ‌گونه فایده ای برای این شهر از لحاظ برقی و آبی نداشته است.

پس از آب‌گیری این سد بزرگ بیش از چندین روستا به زیر آب رفتند که در پی این اتفاق مردم آن منطقه به شهر مهاجرت کردند که این به نوبه ی خود مشکلاتی از قبیل بیکاری،فقر اقتصادی و مشکلات اجتماعی در پی داشت مردمی که می توانستند در روستاهای خود به کار کشاورزی،دامداری و دامپروری بپردازند اما متاسفانه با آبگیری این سد که یک برنامه ریزی دقیقی در آن وجود نداشت شاهد این اتفاقات نیز بودیم.

شهرستان ایذه که پتانسیل‌های زیادی در زمینه های، معدن، آب، زمین‌های کشاورزی مناسب و منابع طبیعی دیگر و همچنین جوانان با استعدادی که توانستند با دستان خود سد کارون ۳ را ساخته و به بهره برداری برسانند دارد اما متاسفانه هیچ گونه نگاهی از سوی مسئولان تاکنون به این شهرستان نشده نگاهی که می‌تواند با انتقال آب از سرشاخه های کارون ۳ مردم این شهر را از بیکاری نجات دهد.

این در حالی است که در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری که از سوی مقام معظم رهبری در سفر به خوزستان ابلاغ شده است  این شهرستان که آب و هوایی معتدل و زمین های حاصلخیز دارد اما شاهد کم لطفی‌های مسئولان قرار گرفته و این شهر در این پروژه بزرگ قرار داده نشده است.

ضمنا با انتقال آب کارون به شهرستان ایذه بیش از ۶۰ هزار هکتاراز اراضی کشاورزی این شهر زیر پوشش این طرح قرار خواهند گرفت و عملا ما شاهد ریشه کن کردن بیکاری در منطقه و اشتغالی پایدار همراه با توسعه شهر خواهیم داشت که این نیز جز با حمایت مسئولان رقم نخواهد خورد.

یعقوب نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایذه ،اظهار داشت:با انتقال آب از سرشاخه های کارون ۳که در نزدیکی و چند کیلومتری شهرستان ایذه قرار داردقاعدتا ما خواهیم دید که مشکلاتی از جمله بیکاری و نبود اقتصاد پایدار در منطقه تا حدودی برطرف خواهد شد.

این شهروند ایذه ای افزود:اگر دولت همت کند و این طرح عظیم را انجام دهد قطعا یک موفقیت بزرگی از سوی این دولت خواهد بود.

وی بیان کرد: شهرستان ایذه جوانان با استعدادی در زمینه‌های علمی دارد که بیشتر آن‌ها دارای مدارک تحصیلی بالا از دانشگاه های خوب کشور هستند و صدر صد با اجرای این طرح جوانان این شهر که دارای دانش فنی هستند در این پروژه مشغول به کار خواهند شد وسبب به وجود آوردن یک شغل خوب و پایدار در شهرستان خواهیم بود.

نوروزی با اشاره به فواید انتقال آب کارون به دشت های ایذه،گفت: پروژه آب‌رسانی به دشت‌های ایذه که بیش از چندین هزار هکتار از اراضی این شهرستان را پوشش خواهد داد سبب می شود که کشاورزان دوباره به یک امیدواری برسند برای کشت و کار محصولات و این به نوبه خود اقتصاد مقاومتی را بوجود می آورد.

این شهروند ایذه‌ای تصریح کرد: در این طرح به صورت مستقیم و غیر مستقیم جوانان زیادی مشغول به کار می شوندو سبب می شود افرادی که از این شهر ستان به شهرهای دیگر برای ایجاد شغل مهاجرت می کنند کاری برای خودشان بوجود آورند و این نیز سبب حل شدن مشکلات اجتماعی می شود.

گزارش: حمید اسکندری

تسنیم/