فهرست ایالات آمریکا بر پایه جمعیت که در ۱ آوریل ۲۰۱۰ سرشماری شده است. ۲۵ ایالت از ایالات آمریکا کم‌تر از یک ششم جمعیت را تشکیل می‌دهند.

فهرست ایالات آمریکا بر پایه جمعیت که در ۱ آوریل ۲۰۱۰ سرشماری شده است. ۲۵ ایالت از ایالات آمریکا کم‌تر از یک ششم جمعیت را تشکیل می‌دهند، و کالیفرنیا پر جمعیت‌ترین ایالت آمریکا مساوی ۲۱ ایالت کم جمعیت آمریکا می‌باشد.

معمولاً سرشماری افراد در آمریکا با احتساب شهروندان و افرادی که کارت سبز را دارند می‌شود و کارمندان فدرال چه نظامی و غیرنظامی که در خارج از کشور خدمت می‌کنند نیز در سرشماری محسوب می‌شوند.
با وجود اینکه جمعیت آمریکا فقط ۴٫۳٪ جمعیت جهان است، این کشور مالک ۳۳٫۴٪ ثروت جهانی در بین کشورهای دنیاست. ایالات متحده دارای بیشترین سهم ثروت جهانی در بین کشورهای دنیاست. آمریکا از لحاظ چندین شاخص اجتماعی-اقتصادی مثل دستمزد متوسط، شاخص توسعه انسانی سرانه تولید ناخالص داخلی و سوددهی سرانه جزء رتبه‌های بالا در میان کشورهای جهان به‌شمار می‌رود. ایالات متحده دارنده قدرتمندترین نیروی مسلح جهان است. بودجه و هزینه‌کرد نظامی آمریکا، بیش از یک سوم کل بودجه نظامی دنیا است. ایالات متحده یک قدرت پیشرو و راهبر در زمینه سیاست، فرهنگ و دانش در جهان به‌شمار می‌رود.