دکتر مظفر بختیار استاد برجسته دانشگاه تهران درگذشت
دکتر مظفر بختیار استاد برجسته دانشگاه تهران درگذشت

دکتر مظفر بختیار، ایران‌شناس، فارسی پژوه، مترجم برجسته و استاد دانشگاه تهران در ۷۲ سالگی درگذشت. به گزارش ایزنا، دکتر مظفر بختیار استاد دانشگاه تهران و استاد ممتاز دانشگاه پکن، عصر  روز جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ در تهران درگذشت و روز شنبه با حضور اعضای خانواده و جمعی از نزدیکان، در مقبره خانوادگی شماره ۹۵۷ […]

دکتر مظفر بختیار، ایران‌شناس، فارسی پژوه، مترجم برجسته و استاد دانشگاه تهران در ۷۲ سالگی درگذشت.

به گزارش ایزنا، دکتر مظفر بختیار استاد دانشگاه تهران و استاد ممتاز دانشگاه پکن، عصر  روز جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ در تهران درگذشت و روز شنبه با حضور اعضای خانواده و جمعی از نزدیکان، در مقبره خانوادگی شماره ۹۵۷ (واقع در جنب قطعه هنرمندان) بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

– دکتر مظفر بختیار از ایران شناسان، فارسی پژوهان، نسخه شناسان و مترجمان برجسته ایران متولد ۲۸/۰۹/۱۳۲۲ در چهارمحال و بختیاری است.

دکتر مظفر بختیار پس از اخذ دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران، به عضویت هیأت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران درآمد و پس از سالها تدریس و تحقیق موفق به کسب رتبه استادی شد.

وی از متخصصان و پژوهشگران برجسته چین شناسی و فرهنگ های شرق دور است و دانشگاه پکن در سال ۱۳۷۵ به مناسبت آثار و تحقیقات او در زمینه چین شناسی، عنوان «استاد ممتاز دانشگاه پکن» و منشور ویژه آن دانشگاه را به وی اعطا کرد. وی چندین سال از طرف دانشگاه تهران در دانشگاه پکن پایتخت چین و دانشگاه هانکوک سئول پایتخت کره جنوبی به تدریس و تحقیق اشتغال داشت.

برخی از آثار تألیفی وی عبارتند از: نی نامه، فرقه های صوفیه در چین، فرهنگ چینی به فارسی (به ویراستاری وی)، کتاب ایران، شکوه ایران، علف (ترجمه)، آداب فتوت (ترجمه)، مجموعه آثار رضا عباسی، حیاه الطغرایی (به عربی). از وی مقالات علمی و پژوهشی زیادی در نشریات داخل و خارج از کشور به چاپ رسیده است.

بخش عمده کارنامه دکتر مظفر بختیار، تربیت چند نسل از پژوهشگران رشته زبان و ادبیات فارسی است؛ به نحوی که شاگردان وی هم اکنون اساتید نام آشنای رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاههای ایران و جهان به شمار می روند. دکتر مظفر بختیار تا سال ۱۳۸۸ به تدریس در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران می پرداختند.

ایبنانیوز/