مراسم رونمایی از کتاب «الیما تندیس مفرغی شمی» در موزه دوران اسلامی
مراسم رونمایی از کتاب «الیما تندیس مفرغی شمی» در موزه دوران اسلامی

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در مراسم رونمایی از کتاب الیما و تندیس مفرغی شمی گفت: مهمترین هدف آثار موزه ای این است که از قالب یک شی تاریخی بیرون آمده و درمقام یادآوری قرار گیرند. به گزارش ایزنا، سید محمد بهشتی دراین مراسم که در سالن موزه دوران اسلامی برگزار شد ،خاطرنشان کرد: […]

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در مراسم رونمایی از کتاب الیما و تندیس مفرغی شمی گفت: مهمترین هدف آثار موزه ای این است که از قالب یک شی تاریخی بیرون آمده و درمقام یادآوری قرار گیرند.

به گزارش ایزنا، سید محمد بهشتی دراین مراسم که در سالن موزه دوران اسلامی برگزار شد ،خاطرنشان کرد: درمناسبت های مختلف بارها به مفهوم و هدف اصلی موزه و آگاهی بخشی یک شی تاریخی پرداخته شده است. اما به واقع هدف اصلی آثار تاریخی-فرهنگی اعم از ملموس وناملموس یادآوری چیزهایی است که فراموش کرده ایم.

رئیس ایکوم تاکید کرد: اگر اشیاء تاریخی مفهوم یادآوری را به مخاطب القانکنند ،می توان گفت که هنوز هیچ اقدام جدیدی در حوزه میراث فرهنگی و شناخت آثار تاریخی صورت نگرفته است.

بهشتی با اشاره به تندیس مرد مفرغی که در شمی یافت شده است گفت :زمانی که مرد شمی توسط عده ای از کارگران به طور تصادفی پیدا شد اگر در همان نقطه باقی می‌ماند پرسش هایی مبنی بر اینکه تو کیستی؟به کجا نگاه می کنی؟و به دنبال آن بارقه هایی از پاسخ ها ایجادنمی شداین اشیا همچنان ساکت و پنهان باقی می ماندند و تفاوتی نمی‌کرد که در زیر خاک باشند یادر مخزن و یا درنمایشگاه موزه ملی ایران.

به گفته بهشتی ،پژوهشگران و باستان شناسان باید کوشش کنند تا این پرده و حجابی که پیش روی اشیای تاریخی کشیده شده کنار رود و اشیاء تاریخی درمقام یادآوری قرار گیرند.

او گفت :آثار تاریخی و فرهنگی همچون آیینه هایی هستند که بایدچیزی را در دل آنها ببینیم، هرچند تاکنون به این وجه آیینگی برای شناخت اشیاء تاریخی توجه نشده است.

بهشتی درادامه سخنانش تاکیدکرد: هنرما این است که حجاب آثار تاریخی را کنار بزنیم و زمانی که به صفت آیینگی برسیم آن وقت متوجه خواهیم شدکه این مرد الیمایی به کجا نگاه می کند.منظور از استواری و صلابت این پیکره تاریخی چیست؟ آیابختیاری ها بایدمرثیه خوان تراژدی باشند که برای آنها اتفاق افتاده است؟ این مرد الیمایی می گوید که بختیاری ها بایددوباره کمر راست کنند و باردیگر بختیاری باشند.

به گفته رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مجسمه مرد الیمایی رو به مقابل دارد و به آینده نگاه می کند و هرچند که متعلق به گذشته است اما به گذشته نگاه نمی کند.

درادامه این مراسم اردشیر صالحپور ،مولف کتاب الیما به فعالیت های کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم)اشاره کرد و گفت : ایکوم ایران نگاه تازه‌ای به میراث فرهنگی و آثار تاریخی کشور دارد و در تلاش است افق های تازه ای را رقم بزند.

او همچنین از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،کمیته ملی موزه های ایران ،موزه ملی ایران و سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری سپاسگزاری کرد که زمینه معرفی کتاب را فراهم کرده اند.

دراین مراسم تعدادی ازکارشناسان بومی که در ایذه و محوطه شمی فعالیت علمی داشته اند به سخنرانی پرداختند.

درپایان آیین رونمایی از کتاب الیما ،تندیس مفرغی شمی با حضور سیدمحمد بهشتی ،احمدمحیط طباطبایی ،جعفر مهرکیان،جبرئیل نوکنده،مهندس خادمی ،معصومه راد و اردشیر صالحپور انجام شد.

کتاب الیما ،تندیس مفرغی شمی دومین کتاب از پنجگانه ایذه پژوهی است که توسط دکتر اردشیر صالحپور منتشر شده است

ایلنا/.