مراسم رونمایی از کتاب «تاریشا» در ایذه برگزار شد
مراسم رونمایی از کتاب «تاریشا» در ایذه برگزار شد

مراسم رونمایی از کتاب «تاریشا» با حضور مسئولان استانی، شهرستانی و مردم فرهنگ دوست شهرستان ایذه در اشکفت سلمان برگزار شد. به گزارش ایزنا، مراسم رونمایی از کتاب تاریشا، آخرین نوشته اردشیر صالح‌پور نویسنده و پژوهشگر ایذه‌ای عصر امروز در محل اشکفت سلمان برگزار شد. در این مراسم همایون قنواتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی […]

مراسم رونمایی از کتاب «تاریشا» با حضور مسئولان استانی، شهرستانی و مردم فرهنگ دوست شهرستان ایذه در اشکفت سلمان برگزار شد.

به گزارش ایزنا، مراسم رونمایی از کتاب تاریشا، آخرین نوشته اردشیر صالح‌پور نویسنده و پژوهشگر ایذه‌ای عصر امروز در محل اشکفت سلمان برگزار شد.

در این مراسم همایون قنواتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، خسرو نشان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان به‌همراه جمعی از مسئولان و شهروندان فرهنگ دوست ایذه‌ای حضور داشتند.

اردشیر صالح‌پور در این همایش با بیان اینکه به احترام مردم ایذه و آثار تاریخی موجود در آن از کتابی با نام آثار ایذه رو نمایی شد، اظهار کرد: آثار تاریخی و گردشگری بر جای مانده در این شهرستان باعث ایجاد آرامش در من می‌شود و به‌همین دلیل این مکان برای رونمایی از این اثر انتخاب شد.

وی با بیان اینکه نیاکان ما از گذشته دارای دین، هنر و فرهنگ بوده‌اند افزود: تنها در آثار تاریخی شهرستان ایذه می‌توان تصویری از زن را یافت و این نشان از ارزش والای زن در نزد این مردم بوده است.

پژوهشگر و نویسنده ایذه‌ای دانشگاه هنر تهران با اشاره به اینکه اشکفت سلمان جزئی از حیات فرهنگی این شهرستان است، خاطرنشان کرد: این منطقه جز تاریخ ۳ هزار ساله این دیار است و اولین نقطه‌ایست که اولین تابش روزانه خورشید به آن برخورد می‌کند.

مراسم رونمایی از کتاب تاریشا در ایذه

دکتر اردشیر صالح‌پور در رونمایی از کتاب تاریشا

*به جای نام بنای «طاق طویله» از واژه «عمارت اتابکان» استفاده شود

وی با ابراز تاسف از تغییر نام یکی از آثار ایذه به نام «طاق طویله» گفت: این یک نوع اهانت فرهنگی به آثار این شهر است، این تنها معماری بی‌نظیر ایلخانی بوده که وجود دارد و به هیچ‌وجه طویله نبوده، از این رو انتظار می‌رود که همشهریان ایذه‌ای از «عمارت اتابکان» به‌جای این عبارت استفاده کنند.

صالح‌پور با ابراز امیدواری برای تعامل بین شهرداری ایذه و میراث فرهنگی برای بازسازی این اثر ملی تصریح کرد: آب این عمارت از چشمه کوه الهک تهیه می‌شد و با لوله‌های سفالی آب به آن منتقل می‌شده است و استفاده از نام طاق طویله برای این بنای دوره اسلامی یک نوع اهانت است.

نویسنده کتاب تاریشا با بیان اینکه قلم زدن در راه نام ایذه یعنی حضور داشتن از مسافت‌های طولانی در این شهر، ادامه داد: ایذه هنوز فرهنگستانی در خود ندارد و پیشنهاد مدیرکل ارشاد اسلامی خوزستان برای انجام این کار در ایذه طرحی فوق العادست.

صالح‌پور با اشاره به اینکه باید ایذه و آثار آن به همه معرفی شود، تشریح کرد: یکی دیگر از دلایل رونمایی از این کتاب این بود که بار دیگر به فرهنگ گذشتگان خود افتخار کنیم و بتوانیم این دیار را از این طریق به دیگران معرفی کنیم.

*لزوم ثبت جهانی شدن ایذه

وی با بیان اینکه امیدوارم یک نگاه و منظر فرهنگی بتواند بار دیگر ایذه را مطرح کند، افزود: ما باید بکوشیم با معرفی خود آثار این شهرستان را ثبت جهانی کنیم تا همه از داشته‌های ایذه با خبر شوند، زیرا ایذه این پتانسیل را در خود دارد که در بسیاری از شهرها وجود ندارد.

صالح‌پور اضافه کرد: سعی دارم تا با تلاش خودم به شناخت تاریکی‌ها و ناشناخته‌های گذشته بروم، امیدوارم این تلاش باعث تبدیل اشکفت سلمان (تاریشا) به یک مکان فرهنگی تبدیل کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، شهرزاد شهریاری یکی از کوچکترین نونهالان حافظ خوان کشور در این همایش اقدام به اجرای برنامه کرد.