حل مساله ریزگردها در تعریف مسئولان با ابراز تأسف درجا می‌زند!
حل مساله ریزگردها در تعریف مسئولان با ابراز تأسف درجا می‌زند!

نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد خوزستان گفت: تداوم مساله ریزگردها اخلال در زندگی مردم خوزستان است که دولت در عمل به وعده‌های خود در این باره اقدام قابل توجهی انجام نداده است. به گزارش ایزنا، هژیر کیانی اظهار کرد: پس از ناکامی دولت در وعده‌هایی که در بسته پیشنهادی سال گذشته درباره ریز گردها داده بود، در […]

نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد خوزستان گفت: تداوم مساله ریزگردها اخلال در زندگی مردم خوزستان است که دولت در عمل به وعده‌های خود در این باره اقدام قابل توجهی انجام نداده است.

به گزارش ایزنا، هژیر کیانی اظهار کرد: پس از ناکامی دولت در وعده‌هایی که در بسته پیشنهادی سال گذشته درباره ریز گردها داده بود، در آخرین رویداد علمی مبارزه با ریز گردها و همایش بین‌المللی در اهواز همچنان شاهد بازی با کلمات در این مساله در استان خوزستان هستیم.

وی افزود: منکر رویکردهای امیدوار کننده دولت در خصوص مسائل محیط زیست کشور نیستیم، اما آنچه در خوزستان شاهدیم خلف وعده مسئولان به وعده‌های اعلام شده و تداوم اصرار بر مالچ‌پاشی و نهال‌کاری هستیم.

نماینده سازمان‌های مردم نهاد خوزستان در این راستا اضافه کرد: این دو نیز راهکار جدید و تاثیر‌گذار برای حل این مساله نیست، همین موارد نیز به نحو مطلوب به انجام نمی‌رسد و خواستار نگاه جدی و اقدام عملی دولت در خصوص حل مساله ریز گردها که مهمترین آن رهاسازی حق آبه تالاب‌های خوزستان، توقف فوری انتقال آب از سرشاخه و نیز شفاف‌سازی در این‌باره از سوی دولت است هستیم.

  کیانی تصریح کرد: تناقض آشکار در گفتار و رفتار دولت را می‌توان در موضوع تالاب هورالعظیم و تداوم سلطه وزارت نفت بر این اکوسیستم استان به‌عنوان عمده‌ترین منشأ داخلی گرد و غبار در استان، جست‌و‌جو کرد که اقدام قابل توجهی برای بهبود وضعیت این تالاب انجام نگرفته است.

وی با ابراز امیدواری از اظهارات نماینده برنامه محیط زیست سازمان ملل و تلاش برای تدوین یک برنامه بین‌المللی در این‌باره، گفت: برنامه سازمان ملل نیازمند پیگیری و فعال کردن دیپلماسی محیط زیست توسط دولت ایران است تا برای تسریع در حل مسائل مربوط به منشاء‌های خارجی ریز گردها تلاش بیشتر شود.

کیانی عنوان کرد: صرف‌نظر از تعریف‌های علمی ریز گرد که تنها دغدغه موجود در بیانات اخیر دبیر ستاد ملی مبارزه با ریز گردهای کشور است، تدوام این مساله و اخلال در زندگی مردم خوزستان بوده که دولت در عمل به وعده‌های خود در این‌باره اقدام قابل توجهی انجام نداده است و امیدواریم ضمن انجام پژوهش‌های لازم در این خصوص، دولت در عمل نسبت به حل منشاء‌های داخلی که تنها نیازمند تامین اعتبار و بودجه لازم است اقدام کند.

این فعال محیط زیست در پایان خاطرنشان کرد: تالاب‌های استان خوزستان و به‌ویژه تالاب شادگان در معرض خطر جدی قرا گرفته است و زه آب‌های شرکت‌های توسعه نیشکر بیشترین آسیب را به این تالاب وارد کرده، که تداوم وضع موجود سرنوشت دریاچه ارومیه را برای این تالاب رقم خواهد زد و نه تنها به مسائل محیط زیست استان می افزاید بلکه معیشت پایدار جوامع محلی این تالاب که امروزه تضعیف شده است را نیز از بین خواهد برد.

انتهای پیام/فارس/