آینده روشن کشور در گرو دانش‌آموزان موفق است/کسب مهارت اجتماعی اولویت سوادآموزی است
آینده روشن کشور در گرو دانش‌آموزان موفق است/کسب مهارت اجتماعی اولویت سوادآموزی است

مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: خوزستان با داشتن پیشینه موفق علمی در رتبه سوم بی‌سوادی کشور قرار دارد. به گزارش خبرگزاری فارس از ایذه، محمد تقی زاده ظهر امروز در نخستین همایش راهکارهای توسعه سوادآموزی در این شهرستان با اشاره به تاریخچه و قدمت باستانی ایذه و اینکه این شهرستان محل پیدایش این […]

مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: خوزستان با داشتن پیشینه موفق علمی در رتبه سوم بی‌سوادی کشور قرار دارد.محمد تقی زاده مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان

به گزارش خبرگزاری فارس از ایذه، محمد تقی زاده ظهر امروز در نخستین همایش راهکارهای توسعه سوادآموزی در این شهرستان با اشاره به تاریخچه و قدمت باستانی ایذه و اینکه این شهرستان محل پیدایش این تمدن‌های ایران است اظهار کرد: بخش مهمی از هویت، فرهنگ، مناسبت‌های ملی و مذهبی بر اساس همین گذشته‌های تاریخی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه هویت ملی و دینی ما ریشه در داشته‌های فرهنگی این سرزمین دارد افزود: اگر بخواهیم این مواریث تاریخی را از دانش‌آموز به دانش‌آموز دیگر، از یک منطقه به منطقه دیگر و از شخص به شخص دیگر منتقل کنیم راهی به جز درک کردن این فلسفه نداریم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان با اشاره به اینکه بخش مهمی از تاریخ معاصر کشور به‌وسیله امام خمینی (ره) شکل گرفت خاطرنشان کرد: بررسی دوره‌های تاریخ این سرزمین نام‌های زیادی را به خود می‌گیرد که می‌توان آن را به دو دوره تقسیم‌بندی کرد.

تقی زاده اضافه کرد: دوره قبل از انقلاب اسلامی و بعد از انقلاب دو دوره‌ای هستند که در تقسیم‌بندی تاریخی قرار می‌گیرند که قبل از انقلاب اسلامی یک سرزمین استعمارگر و استعمار پذیر بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: تنها دوره‌ای که نه به دنبال استعمارگری بوده‌ایم و نه استعمار را پذیرفته‌ایم دوران انقلاب اسلامی است و امام خمینی (ره) با اعلام استقلال این کشور، مذهب، دین و هویت ملی ایران را به دنیا معرفی کردند.

تقی‌زاده با بیان اینکه با بررسی در ادوار تاریخی متوجه می‌شویم که همیشه پیشتاز علم و دانش بوده‌ایم تصریح کرد: ایران همواره مهد دانشمندان و عرفا بوده و استان خوزستان نیز با داشتن اولین دانشگاه در دوران باستان نقش اساسی را ایفا کرده است.

وی با اشاره به اینکه اولین پیدایش خط ۷ هزار سال پیش در ایران بوده است نه کشورهای دیگر و باید تاریخ را تغییر داد، خاطرنشان کرد: امروز با داشتن این پیشینه علمی کهن بازهم در زمینه‌های علمی آسیب‌هایی وجود دارد و ما باید عظمت و گذشته تاریخی علمی خود را حفظ کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌هایی که ملت و جامعه ما دارد، آسیب‌ها زیاد بزرگ نیست و می‌توان آنها را از سد راه برداشت.

*رتبه سوم خوزستان در بی سوادی کشور/علاوه بر سوادآموزی مهارت سالم اجتماعی اولویت در است

تقی زاده با ابراز تأسف از اینکه خوزستان با داشتن این پیشینه اینک در رتبه سوم بی‌سوادی کشور قرار دارد گفت: در این بین ایران در بین کشورهای دنیا رتبه یازدهم بی‌سوادی را دارد که نباید این‌گونه باشد.

وی با بیان اینکه معتقدم اگر تمام نتیجه آموزش و پرورش کسب ساده‌ترین مهارت‌های زندگی و اجتماعی باشد برای ما کافی است، عنوان کرد: اولویت ما علاوه بر سوادآموزی، کسب سالم‌ترین مهارت‌های اجتماعی است.

تقی زاده افزود: کسب نتیجه در کنکور، رفتن به دانشگاه، فراغت از تحصیل نباید در اولویت کاری باشد و اولویت دوره پیش‌دبستانی است.

وی با بیان اینکه فصل اول تعلیم و تربیت یادگیری ساده‌ترین واژه‌ها مانند سادگی، صداقت و… است تشریح کرد: می‌خواهیم با اقدامات خود در مدارس این واژه‌ها به‌درستی و واقعیت معنای خود را پیدا کند.

*مشکلات مدیریتی بالاتر از مشکلات مالی و کمبودهای مختلف

تقی‌زاده با اشاره به مشکلاتی که همواره مانع توسعه و پیشرفت دانسته می‌شود خاطرنشان کرد: مشکل مالی، نبود نیروی کار و فضای آموزشی مشکل اصلی و اساسی نیست، بله این داشته‌ها را باید با مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی شده و با هدف به نتیجه رساند.

وی با تاکید بر اینکه سوادآموزی پیش‌دبستانی، ورزش و تربیت‌بدنی نکاتی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند گفت: در استان خوزستان ۴۱ منطقه آموزش و پرورش وجود دارد و شاهد این هستیم که در فاصله ۴۰ کیلومتری دو منطقه باهم، یکی در رتبه اول و یکی در رتبه آخر بین مناطق قرار دارد.

تقی‌زاده ادامه داد: مگر چقدر باید تفاوت فرهنگی، اجتماعی و تجهیزاتی وجود داشته باشد که این مناطق با این اختلاف رتبه ای در استان وجود داشته باشد، این در حالی است که تنها با یک برنامه ریزی و مدیرت منابع مالی و انسانی می‌توان به موفقیت رسید.

*آموزش و پرورش خوزستان ۲۰۰ میلیارد تومان طلب دارد/بودجه‌ای که سهم هر دانش‌آموز ۴ هزار تومان در سال است

این مسئول آموزشی خوزستان با اشاره به طلب ۲۰۰ میلیارد تومانی آموزش و پرورش خوزستان از نهادهای مختلف تصریح کرد: آموزش و پرورش استان خوزستان از سال ۷۰ تا کنون این مبلغ را از نهادهای مختلف طلب دارد و پیگیر دریافت آن هستیم.

وی با بیان اینکه استان خوزستان نزدیک به یک میلیون دانش‌آموز دارد اظهار کرد: این در حالی است که ما در سال تنها ۴ میلیارد تومان بودجه دریافت کرده‌ایم که این مبلغ چیزی حدود ۴ هزار تومان سهم هزینه‌های مدارس برای هر دانش‌آموز می‌شود و باید با مدیریت صحیح این بودجه و دریافتی را هزینه کرد.

تقی‌زاده با بیان اینکه رفع مشکلات آموزش و پرورش در استان و دریافت مطالبات آن توجه و پیگیری سایر مسئولان استان را می‌طلبد، تصریح کرد: اگر دغدغه مشکلات آموزش و پرورش را داشته باشیم و این نهاد در اولویت اول قرار بگیرد به خوبی می‌توانیم مشکلات را رفع کرده و به اهداف خود برسیم.

وی در پایان با بیان اینکه فرزندان و دانش آموزان ما آینده ما و این سرزمین هستند، عنوان کرد: برای اینکه در آینده خود مسئولان خوبی داشته باشیم باید امروز دانش آموزان خوبی را داشته باشیم که درک درستی از ایران، اسلام، وحدت و دوستی داشته باشند.

انتهای پیام/