۱۰ رأس پلنگ ایرانی در ایذه مشاهده شد
۱۰ رأس پلنگ ایرانی در ایذه مشاهده شد

معاون طبیعی محیط‌زیست خوزستان گفت: تا کنون بیش از ۱۰ رأس پلنگ ایرانی در شهرستان ایذه از سوی مردم و محیط بانان مشاهده شده است. به گزارش ایزنا، عادل مولا اظهار کرد: زیستگاه اصلی پلنگ ایرانی در شهرهای شمالی خوزستان از جمله اندیمشک، مسجدسلیمان، اندیکا، ایذه و دزفول است. در حقیقت تعداد محدودی پلنگ ایرانی […]

معاون طبیعی محیط‌زیست خوزستان گفت: تا کنون بیش از ۱۰ رأس پلنگ ایرانی در شهرستان ایذه از سوی مردم و محیط بانان مشاهده شده است.

به گزارش ایزنا، عادل مولا اظهار کرد: زیستگاه اصلی پلنگ ایرانی در شهرهای شمالی خوزستان از جمله اندیمشک، مسجدسلیمان، اندیکا، ایذه و دزفول است. در حقیقت تعداد محدودی پلنگ ایرانی در این شهرها مشاهده شده است.

وی افزود: در شهرستان ایذه تا کنون بیش از ۱۰ رأس پلنگ از سوی مردم و محیط بانان مشاهده شده و در بقیه شهرستان‌ها مشاهدات محیط بانان و اهالی مناطق به ما اعلام شده است.

معاون طبیعی محیط‌ زیست خوزستان تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود، حمله این حیوان به گله‌ها و احشام بوده که دلیل این حمله نیز خشک‌سالی و کاهش طعمه و منابع آبی برای سیراب شدن است.

مولا عنوان کرد: وقتی طعمه‌های پلنگ‌ها کاهش پیدا کرده و آنها منبعی برای سیراب شدن ندارند، به سمت روستاها حرکت می‌کنند به همین دلیل تاکنون نیز گزارش‌هایی از حمله پلنگ ایرانی به گله و احشام در شهرهای مختلف دریافت کردیم.

وی یادآور شد: محیط‌زیست خوزستان بخشی از خسارت‌های حمله پلنگ ایرانی به گله‌ها را پرداخت می‌کند. این پرداخت خسارت به‌نوعی کمک به دامداران و از طرفی نیز برای تشویق و ترغیب مردم برای آزار ندادن این حیوان است.

معاون طبیعی محیط‌زیست خوزستان تأکید کرد: متأسفانه برخی افراد این حیوان را شکار کرده و یا به آن آزار می‌رسانند. مردم باید توجیه شوند که پلنگ ایرانی یک حیوان حائز اهمیت و به‌ویژه در حال انقراض بوده و باید از آن حفاظت کنند.

مولا ادامه داد: امسال برنامه‌ای تحت عنوان شناسایی زیستگاه و سرشماری پلنگ ایرانی را داریم. همچنین کلاس‌های آموزشی جوامع محلی در ارتباط با پلنگ نیز در شهرهای اندیمشک، دزفول، مسجدسلیمان، ایذه، اندیکا برگزار می‌شود.

وی در پایان گفت: با یک گروه متخصص آموزش‌های لازم را ارائه داده ایم، این آموزش‌ها برای جانمایی زیستگاه‌ها و حتی برآورد تعداد پلنگ ایرانی در استان بسیار مفید خواهند بود.

پلنگ ایرانی به عنوان یکی از زیباترین گربه‌سانان جهان با خصوصیات منحصر به فرد خود یکی از گونه‌های جانوری در معرض تهدید به شمار می‌آمد.به طوریکه کارشناسان حیات وحش بارها نابودی این گونه جانوری را فریاد می‌زدند.

پلنگ ایرانی، بزرگترین یا یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ است که بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران «در معرض خطر انقراض» آی‌یوسی‌ان قرار دارد. این پلنگ در اکثر نقاط ایران یافت می‌شود اما اندازه‌ها و رنگ آنها با هم تفاوت قابل توجهی دارند. به طور کلی طول بدن پلنگ‌های بالغ به ۱۶۰ و گاهی تا ۱۸۰ سانتی‌متر می‌رسد و طول دم آنها ۱۱۰ سانتی‌متر است. وزن این پلنگ هم تا ۹۰ کیلوگرم و ارتفاع آن تا شانه تا ۷۵ سانتی‌متر می‌‌رسد.

ایران مهمترین زیستگاه پلنگ در خاورمیانه است و جمعیت مناسب پلنگ در این کشور امکان بقای گروه‌های کوچک این حیوان در قفقاز، شرق ترکیه و احتمالاً ترکمنستان را از راه مهاجرت‌های بین‌مرزی افزایش می‌دهد. با این حال تراکم جمعیتی پلنگ در ایران بسیار پایین است و ۰٫۰۶ تا ۰٫۱ قلاده در هر ۱۰۰ کیلومترمربع برآورد می‌شود.

مهر/