بررسی و شناخت مقالات روانشناسی دکتر فرشید خلیلی دهدزی
بررسی و شناخت مقالات روانشناسی دکتر فرشید خلیلی دهدزی
دکتر فرشید خلیلی دهدزی از پژوهشگران و اساتید حوزه روانشناسی تاکنون مقالات متعددی در حوزه روانشناسی کودکان، آسیب‌های اجتماعی، روانشناسی دانش‌آموزان، سواد رسانه‌ای و... به چاپ رسانده است.

سرویس علمی – اجتماعی آژانس خبری ایزنا : دکتر فرشید خلیلی دهدزی از پژوهشگران و اساتید دانشگاهی و فعالان اجتماعی است که چندین مقاله در حوزه روانشناسی به‌ویژه روانشناسی کودکان، آسیب‌های اجتماعی، روانشناسی دانش‌آموزان، سواد رسانه‌ای و… به چاپ رسانده است.

از جمله مقالات و موضوعات مورد تحقیق دکتر فرشید خلیلی دهدزی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

 

*تاثیر سلامت اجتماعی در کاهش پرخاشگری دانش‌آموزان

دکتر فرشید خلیلی دهدزی

فایل pdf مقاله

تاثیر سلامت اجتماعی در کاهش پرخاشگری دانش آموزان

*بررسی و تحلیل ضرورت و جایگاه برنامه‌ریزی درسی و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

چکیده مقاله: دکتر فرشید خلیلی دهدزی

یکی از ویژگی‌های بارز انسان ،قدرت تفکر و اندیشه است.انسان در طول زندگی خود ، هرگز از تفکر و اندیشه جدا نبوده است وبا تفکر صحیح توانسته است به حل مسائل ومشکلات خود بپردازد و به رشد و تعالی نائل آید.

داشتن یک برنامه درسی استاندارد و اصولی در دوره ی ابتدائی باعث می شود که دانش آموز در مقطع متوسطه به لحاظ تحصیلی بسیار موفق باشد و اعتماد به نفس بالایی پیدا کند.

این اعتماد به نفس در کنار معلومات و دانش بالا زمینه ی تحصیل در رشته های خوب در دانشگاه های معتبر را برای او فراهم می کند.

استفاده از یک برنامه ریزی درسی استاندارد و با اصول صحیح علمی به فرد کمک خواهد کرد انرژی و توان ذهنی خود را بیهوده به هدر ندهد.

در این نوع برنامه ریزی‌های استاندارد عمدتا روشهای مفیدی مورد استفاده قرار می گیرد که موجب خواهد شد ،فرد بیشترین استفاده را از توان ذهنی خود بکند و از اتالف آن جلوگیری کند.

به یک مثال توجه کنید ،در برنامه ریزی تحصیلی بر مبنای یافته های روانشناسی اصل در نظر گرفته می شود ،با این محتوا که بعد از مدتی از شروع مطالعه و یادگیری منحنی یادگیری بسیار پائین می‌آید ،بطوری که فرد یادگیری خوبی بعد از این زمان نخواهد داشت ،مگر اینکه یک استراحت کوتاهی داشته باشد.

فایل pdf مقاله:

بررسی و تحلیل ضرورت و جایگاه برنامه‌ریزی درسی و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

*بررسی شاخصه های سلامت روانی و اهمیت آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

چکیده مقاله:

اهمیت سلامت روان در دانش آموزان باید به جد دنبال شود؛ زیرا شخصیت سازی این کودکان همگی تحت تأثیر شرایط دوران کودکی تا نوجوانی شکل می گیرد و برای ورود به جامعه بسیار حیاتی است.

برای بهبود و ارتقا سلامت روان باید کودکان را به مطالعه و تحصیل تشویق کرد و همچنین از به کمک مشاوران راهنمایی شوند. اهمیت سالمت روان در دانش آموزان هم برای خانواده ها دارای اهمیت بسیاری است و هم برای مدرسه، در آخر برای جامعه فعلی .برای افزایش سطح سالمت ابتدا باید باشخصیت آنها آشنا شد و مشکالت و سدهای فکری او مورد بررسی قرار گیرد.

امروزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به عنوان یک شاخص مهم برای ارزیابی نظام‌های آموزشی مورد توجه قرار  گرفته است.

پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان یکی از مهمترین ملاک‌های ارزیابی عملکرد معلمان محسوب می‌شود.

برای دانش آموزان نیز معدل تحصیلی معرف تواناییهای علمی آنها برای ورود به دنیای کار و اشتغال و مقاطع تحصیلی بالاتر است.

فایل pdf مقاله:

بررسی شاخصه های سلامت روانی و اهمیت آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

*شناسایی و بررسی عوامل بهره وری در آموزش و پرورش 

چکیده مقاله:

دنیای علم و فناوری به سرعت در حال پیشرفت و دگرگونی است. مرز علوم در حال گسترش است.

نسل امروزی با انبوهی از اطلاعات که او را از هر جهت محاصره کرده اند روبه‌روست. ذهن کنجکاو و گیرای نوجوان و ضرورت پاسخگویی به سوالاتی که از بابت رویارویی با یافته ها و موقعیت هایی که هر جزء آن به گونه ای با پیشرفت های روز مرتبط است برای فراگیران مطرح می‌گردد، ایجاب می‌کند که معلم خود را با دانش روز انطباق دهد.

فنون و مهارت های تدریس ن یز هر آینه تغییر می یابند و دگرگون می شوند. نتایج تحقیقات علمی در نحوه ی تدریس و معلومات تخصصی شاخه های مختلف علمی ، ایجاب میکند که معلم نه تنها در بدو شروع کار و اشتغال به تدریس از دانش و مهارت کافی بهره‌مند باشد ،بلکه بطور پیوسته با پیشرفت ها و یافته های نو نیز همگام و منطبق گردد.

در نظام آموزشی کشور کم نیستند معلمینی که پس از سالها تدریس بطور رسمی چیزی از یافته های روز نیاموخته و با همان معلومات زمان فراغت از تحصیل به تدریس می‌پردازند.

آموزش و پرورش نیز به عنوان یکی از پایگاه‌های استراتژیک و نهادی ضروری است ،با بکارگیری سیستم مدیریت مشارکتی و بهره گیری از توانمندی‌های نهفته در آن بر ارتقای بهره وری آموزش و پرورش بیافزاید و جامعه اسلامی را از خدمات گسترده و با کیفیت خود بهره مند سازد.

ما در آموزش و پرورش برای دستیابی موفقیت آمیز بهره وری سازمانی ،نیازمند رفتارهائی خاص از سوی مدیران و کارکنان هستیم که زمینه های الزم برای بروز و ظهور این رفتارها فراهم نیست .

فایل pdf مقاله:

شناسایی و بررسی عوامل بهره وری در آموزش و پرورش 

*نقش علوم شناختی در تبیین و ترویج سواد رسانه ای

 

چکیده مقاله

سیستم های رسانه ای ما نشان دهنده ی پویایی قدرت در جامعه ما هستند .مردم پولدار ،نفوذپذیر و قدرتمند به راحتی می توانند محتوای عظیم و پیام های رسانه ای بسیاری را ایجاد و توزیع کنند.

بیشتر رسانه ها با منافع تجاری کنترل می شوند، ما اغلب در انتخاب چیزهایی که ببینیم ،بشنویم و یا بخوانیم در مقایسه

با سازندگان رسانه ها نقش زیادی نداریم ، بنابراین همواره باید مراقب باشیم و با دید هوشمندانه به مسائل نگاه کنیم .

افراد ،با سواد رسانه ای قادر به کشف پیام های پیچیده ی موجود در محتوای تلویزیون ،رادیو ، روزنامه‌ها ، مجلات ، کتاب ها ،بیلبوردهای تبلیغاتی ،اینترنت و سایر رسانه های مستقل خواهند شد.

آنها همچنین می توانند رسانه های خود را ایجاد کرده و در شکلگیری فرهنگ رسانه ای مشارکت فعالانه داشته باشند ،این امر سبب می شود مردم از حالت مصرفی خارج شده ،از رسانه ها به صورت هوشمندانه ای بهره مند شوند.

فایل pdf مقاله:

نقش علوم شناختی در تبیین و ترویج سواد رسانه ای